سئو چیست

سئو چیست؟

SEO مخفف بهینه سازی موتور جستجو ، مجموعه ای از فرآیندها با هدف بهبود دید وب سایت شما در موتورهای جستجو (مانند گوگل) است. همه با هدف به دست آوردن ترافیک ارگانیک بیشتر هست.

اساساً سئو در مورد برآوردن نیازهای جستجوی کاربران با ایجاد محتوای مرتبط و با کیفیت بالا و ارائه بهترین تجربه کاربری ممکن است.

فعالیت های سئو می تواند هم در سایت و هم خارج از سایت انجام شود. به همین دلیل است که ممکن است اغلب سئو را به دو دسته «در صفحه» و «خارج از صفحه» تقسیم کنید. 

در عمل، سئو معمولا شامل موارد زیر است:

  • تحقیق کلمات کلیدی
  • تولید و بهینه سازی محتوا
  • بهینه سازی فنی
  • لینک بیلدینگ

چرا سئو مهم است؟

هر روز، کاربران گوگل میلیاردها جستجو برای اطلاعات و محصولات انجام می دهند. جای تعجب نیست که موتورهای جستجو معمولاً یکی از بزرگترین منابع ترافیک وب سایت ها هستند.

برای استفاده از پتانسیل این منبع ترافیک، باید در نتایج جستجوی برتر برای کلمات کلیدی هدف خود ظاهر شوید.  همبستگی بسیار ساده است – هرچه رتبه بالاتری داشته باشید، افراد بیشتری از صفحه شما بازدید خواهند کرد .

بهینه سازی موتورهای جستجو نقش کلیدی در بهبود موقعیت های رتبه بندی شما دارد . رتبه بندی بهتر به معنای ترافیک بیشتر است و ترافیک بیشتر به معنای مشتریان جدید و آگاهی بیشتر از برند است.

به عبارت دیگر، نادیده گرفتن سئو به معنای نادیده گرفتن یکی از مهم ترین کانال های ترافیک است .

ترافیک ctr

سئو در مقابل  PPC

اکثر صفحات نتایج موتورهای جستجو ( SERP ) شامل دو نوع نتیجه هستند: 

  • نتایج پولی: برای حضور در اینجا باید از طریق تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) هزینه پرداخت کنید
  • نتایج ارگانیک شما باید رتبه های خود را در اینجا، از طریق SEO، “به دست آورید”.
نتایج ارگانیک

ممکن است بپرسید: چرا فقط برای نمایش در بخش تبلیغات پولی پرداخت نمی کنید؟

پاسخ ساده است. اکثریت قریب به اتفاق مردم تبلیغات را نادیده می گیرند و به جای آن روی نتایج ارگانیک کلیک می کنند .

بله، سئو به زمان، تلاش و منابع بیشتری نیاز دارد – اگرچه بر ترافیک ارگانیک «رایگان» تمرکز دارد.

اما هنگامی که برای کلمات کلیدی هدف خود رتبه بندی کردید، می توانید به افراد بیشتری دسترسی پیدا کنید و ترافیک “منفعل” ایجاد کنید.

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

هدف نهایی هر موتور جستجو این است که جستجوگران را از نتایجی که پیدا می کنند راضی کند.

برای رسیدن به این هدف، موتورهای جستجو باید بهترین صفحات را پیدا کنند و آنها را به عنوان بهترین نتایج جستجو ارائه دهند.

نکته جانبی : گوگل تنها موتور جستجو نیست،  اما تا حد زیادی محبوب ترین است، به همین دلیل است که هر زمان که در مورد موتورهای جستجو صحبت می کنیم به گوگل مراجعه می کنیم.  علاوه بر این، اصول سئو در بیشتر موتورهای جستجو تقریباً مشابه است.

گوگل برای یافتن و رتبه بندی محتوا از مراحل زیر استفاده می کند:

  1. خزیدن:  گوگل از “ربات ها” یا برنامه های کامپیوتری برای خزیدن در وب و جستجوی صفحات جدید یا به روز شده استفاده می کند. برای اینکه گوگل یک صفحه را پیدا کند، صفحه باید حداقل یک لینک به آن اشاره داشته باشد. 
  2. نمایه سازی:  در مرحله بعد، گوگل هر صفحه را تجزیه و تحلیل می کند و سعی می کند معنی صفحه را بفهمد. سپس، این اطلاعات را در فهرست گوگل – پایگاه داده عظیمی از صفحات وب – ذخیره می کند.
  3. نتایج ارائه : زمانی که کاربر درخواستی را وارد می کند، گوگل تعیین می کند که کدام صفحات از نظر کیفیت و ارتباط بهترین هستند و آنها را در SERP رتبه بندی می کند.
موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

وظیفه شما به عنوان مالک وب سایت این است که به موتورهای جستجو کمک کنید تا تمام صفحات سایت شما را که می خواهید بخزند و فهرست کنند.

اکنون که متوجه شدید که گوگل چگونه صفحات را پیدا و دسته بندی می کند، وقت آن است که نگاهی دقیق تر به نحوه انتخاب نتایج برتر و نقش سئو در این فرآیند بیندازید.

سئو چگونه کار می کند؟

گوگل از فرآیندهای نسبتاً پیچیده‌ای که به نام «الگوریتم‌ها» شناخته می‌شوند، برای رتبه‌بندی صفحات استفاده می‌کند. این الگوریتم‌ها تعداد زیادی از فاکتورهای رتبه‌بندی را در نظر می‌گیرند تا تصمیم بگیرند که یک صفحه خاص در کجا باید رتبه‌بندی شود.

نیازی نیست که بدانید الگوریتم های جستجو چگونه کار می کنند. (در واقع، هیچ کس با اطمینان 100٪ این کار را انجام نمی دهد.)

با این حال، دانستن فاکتورهای اساسی می تواند به شما کمک کند تا بهتر بفهمید سئو چگونه کار می کند و چه چیزی برای بهینه سازی صفحات شما برای رتبه بندی در گوگل نیاز است.

مثال:

اگر «بهترین غذای سگ» را جستجو کنید، نمی‌خواهید مقالاتی درباره انواع مختلف رژیم غذایی سگ یا دستور العمل‌های غذای خانگی سگ ببینید. هر دو از نظر موضوعی مرتبط هستند، اما هدف جستجوی شما را برآورده نمی کنند.

گوگل بر اساس رفتار میلیون‌ها کاربر دیگر می‌داند که اگر « بهترین غذای سگ » را جستجو کنید، تقریباً مطمئناً می‌خواهید غذای سگ بخرید.

به همین دلیل است که گوگل صفحات محصول یا نظرات بهترین محصولات غذایی سگ را رتبه بندی می کند (یعنی هدف جستجو یا معامله ای است یا تجاری).

بنابراین، چگونه مطمئن می شوید که صفحه شما هدفی را که در پشت یک عبارت جستجو قرار دارد برآورده می کند؟

خوشبختانه گوگل تمام کارهای سخت را انجام می دهد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به نتایج جستجو نگاه کنید و آنچه را که می بینید تجزیه و تحلیل کنید.

مواردی که برای ایجاد محتوای مرتبط باید در نظر بگیرید:

  • ارتباط موضوعی :  یکی از راه هایی که گوگل موضوع صفحه را تعیین می کند، نگاه کردن به کلمات کلیدی است که در صفحه ظاهر می شوند. صفحات خود را برای کلمات کلیدی بهینه کنید ، اما از زیاده روی در آن خودداری کنید. 
  • نوع محتوا: مطمئن شوید که صفحه شما نوع محتوای مناسبی را برای پرس و جو ارائه می دهد، با مشاهده اینکه چه نوع نتایجی برای کلمه کلیدی رتبه بندی می شوند (به عنوان مثال، صفحات فرود، صفحات محصول، پست های اطلاعاتی، نظرات، و غیره).
  • تازگی محتوا : برخی از انواع موضوعات، مانند به روز رسانی اخبار یا بررسی محصول، به اطلاعات تازه و اغلب به روز شده نیاز دارند. اگر عبارت جستجو به زمان حساس است، باید مطمئن شوید که محتوای شما نیز به‌روز می‌ماند. 
  • مکان:  ممکن است Google نتایج مختلفی را بر اساس موقعیت مکانی جستجوگر ارائه دهد. اگر چنین است، باید استراتژی خود را بر این اساس تنظیم کنید (به عنوان مثال، اگر یک کسب و کار محلی دارید، بهترین شیوه های SEO محلی را دنبال کنید ). 

از کجا شروع کنیم؟

کلمات کلیدی ستون فقرات هر استراتژی سئو هستند. آنها به شما کمک می کنند تا موضوعاتی را که مخاطبان شما جستجو می کنند شناسایی کنید تا بتوانید آن موضوعات را با محتوای مرتبط هدف قرار دهید. 

با انجام تحقیقات کلمات کلیدی شروع کنید.  برای این کار به ابزار کلمه کلیدی نیاز دارید.

شما قادر خواهید بود هم کلمات کلیدی مورد نظر خود و هم نوع محتوای مورد نیاز خود را برای تحقق هدف جستجو شناسایی کنید. 

ایجاد محتوای با کیفیت

پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب تنها اولین قدم است.

همچنین باید محتوایی ایجاد کنید که برای آن کلمات کلیدی رتبه بندی کند. تولید محتوا و بهینه سازی دو بخش غیر قابل جایگزین سئو هستند.

هنگامی که از جان مولر از گوگل در مورد مهمترین عامل برای رتبه بندی در نتایج جستجوی برتر پرسیده شد، با یک کلمه پاسخ داد: 

برای کسب رتبه خوب در گوگل، باید محتوایی ایجاد کنید که به معنای واقعی کلمه در میان 10 قطعه برتر در یک موضوع خاص قرار گیرد 10  نتیجه ارگانیک در صفحه اول هر SERP وجود دارد و این جایی است که می خواهید باشید.

در اینجا چند نکته کلیدی وجود دارد که محتوای با کیفیت بالا را از محتوای متوسط ​​جدا می کند:

  • جامعیت:  موضوع را به طور کامل پوشش دهید و به تمام سوالاتی که ممکن است یک بازدیدکننده داشته باشد پاسخ دهید. اطمینان حاصل کنید که هر صفحه یک منبع کامل به جستجوگران می دهد.
  • منحصر به فرد بودن: محتوای شما نباید تلفیقی از نتایج برتر باشد. همیشه باید مقداری اطلاعات منحصر به فرد، داده های مفید، نمونه های مفید یا تصاویر اصلی ارائه دهید.
  • سیگنال های EAT : گوگل توجه زیادی به تخصص، اعتبار و اعتماد (EAT) می کند. شما باید اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی ارائه دهید، در مورد آنچه می نویسید متخصص باشید و آن را هم در سایت و هم در خارج از سایت نشان دهید. 
  • خوانایی: متن شما باید به راحتی قابل خواندن باشد. این شامل ساختار منطقی محتوای خود، نوشتن جملات کوتاه، اجتناب از صدای منفعل، داشتن لحن صدای ثابت و غیره است. 

از کجا شروع کنیم؟

هنگامی که تحقیقات کلمات کلیدی را انجام دادید، زمان شروع به تولید محتوا است .

اندازه گیری دقیق کیفیت محتوا دشوار است، اما ابزاری مانند SEO Writing Assistant  می تواند به شما کمک کند. این ابزار محتوای شما را در چهار دسته خوانایی، سئو، اصالت و آهنگ صدا ارزیابی می کند و پیشرفت هایی را پیشنهاد می کند.

ارائه قابلیت استفاده عالی

گوگل وب سایت های کاربر پسند را ترجیح می دهد.

سئوی فنی دوباره در اینجا نقش مهمی ایفا می کند. علاوه بر اطمینان از خزیدن و فهرست‌بندی وب‌سایت شما، سئو همچنین اطمینان می‌دهد که وب‌سایت شما استانداردهای قابلیت استفاده را دارد. 

این شامل عواملی مانند:

  • امنیت سایت : وب سایت شما باید معیارهای امنیتی استاندارد را داشته باشد، مانند داشتن گواهینامه SSL (و استفاده از پروتکل HTTPS به جای HTTP
  • سرعت صفحه : گوگل صفحات سریعتر را بالاتر در نتایج جستجو رتبه بندی می کند زیرا آنها تجربه کاربری بهتری را ارائه می دهند.
  • سازگاری با موبایل : Google محتوای شما را بر اساس عملکرد آن در یک دستگاه تلفن همراه ارزیابی می‌کند – به این «نمایه‌سازی اول موبایل» می‌گویند. سئوی موبایل تضمین می کند که کاربران موبایل می توانند محتوای شما را به راحتی مصرف کنند. 
  • سهولت استفاده : شما باید ساختار وب سایتی داشته باشید که به راحتی قابل پیگیری باشد که به بازدیدکنندگان اجازه دهد همه چیز را به سرعت پیدا کنند. و بدون هیچ مشکل و مانعی در سایت خود حرکت کنید. 

اداره ساختمان

موتورهای جستجو از چندین سیگنال خارج از صفحه برای تعیین اینکه آیا سایت شما قابل اعتماد است یا خیر استفاده می کنند. 

یکی از قوی‌ترین سیگنال‌ها و به طور کلی یکی از قوی‌ترین عوامل رتبه‌بندی، بک لینک‌ها هستند – پیوندهایی از سایر وب‌سایت‌ها که به سایت شما اشاره می‌کنند.

اساسا، بک لینک ها به عنوان رای اعتماد به موتورهای جستجو عمل می کنند. 

به طور کلی، هرچه صفحه شما لینک های باکیفیت بیشتری دریافت کند، صفحه شما از نظر گوگل از اعتبار بیشتری برخوردار است. که می تواند منجر به رتبه های بالاتر شود .

بک لینک ها

به همین دلیل است که لینک بیلدینگ – تمرین دریافت بک لینک به سایت شما – بخش مهمی از سئو است.

استراتژی های لینک سازی زیادی وجود دارد. مثلا:

  • ایجاد دارایی های قابل پیوند: ایجاد محتوایی که ارزش زیادی ارائه می دهد و به طور طبیعی پیوندها را جذب می کند (مثلاً مطالعات اصلی، صفحات تعاملی، ابزارهای رایگان).
  • ارسال مهمان : نوشتن پست برای وب سایت های دیگر به منظور پیوند دادن به وب سایت شما.
  • لینک سازی شکسته: یافتن پیوندهایی که دیگر در وب سایت های دیگر کار نمی کنند و پیوندهایی به صفحات شما به عنوان جایگزین پیشنهاد می شود.

هنگام ایجاد لینک روی کیفیت (نه کمیت) تمرکز کنید. یک بک لینک از یک صفحه با اعتبار بالا، اعتبار بیشتری نسبت به 100 بک لینک از صفحات بی ربط و با کیفیت پایین دارد. 

بله، شما تا آنجا که ممکن است لینک می خواهید اما این پیوندها باید از صفحات مرتبط و با کیفیت مرتبط با موضوع سایت شما باشند.

استراتژی های لینک سازی

آخرین چیزی که باید به خاطر بسپارید: 

اگرچه گوگل صفحات را رتبه بندی می کند، نه وب سایت ها (به این معنی که آنها اعتبار را در سطح صفحه ارزیابی می کنند)، تعداد کلی بک لینک ها به وب سایت شما همچنان می تواند بر رتبه بندی یک صفحه خاص تأثیر بگذارد. 

چگونه؟ 

از طریق پیوند داخلی (لینک دادن از یک صفحه از وب سایت خود به صفحه دیگر)، می توانید به همان روشی که از صفحات خارجی به سایت شما منتقل می شود، اعتبار را بین صفحات خود منتقل کنید.

این را در هنگام ایجاد لینک های داخلی در نظر داشته باشید. و مطمئن شوید که مهمترین صفحات شما دارای لینک های داخلی کافی هستند که به آنها اشاره می کنند. 

همانطور که جان مولر از گوگل در مورد پیوند داخلی گفت: “[این] یکی از بزرگترین کارهایی است که می توانید در یک وب سایت انجام دهید تا به نوعی گوگل را راهنمایی کند و بازدیدکنندگان را به صفحاتی که فکر می کنید مهم هستند راهنمایی کند.”

از کجا شروع کنیم؟

ساده ترین راه برای یافتن فرصت های بک لینک این است که به بک لینک های رقبای خود نگاه کنید. 

7 حقیقت در مورد سئو

بنابراین سئو در عمل به این معنی است. اما در اینجا هفت حقیقت وجود دارد که باید قبل از شروع سفر سئو خود به آنها توجه کنید: 

  1. سئو به معنای تقلب در گوگل نیست . در عوض، به این فکر کنید که گوگل را متقاعد می کند تا صفحه شما را با نشان دادن ارزشی که برای کاربران ارائه می دهید، رتبه بندی کند.
  2. سئو در مورد هک نیست . در حلقه جستجوی ترفندها یا هک های جدید SEO گیر نیفتید. معمولا، تنها چیزی که نیاز دارید این است که اصول سئو را به خوبی و به طور مداوم انجام دهید.
  3. سئو یک بازی طولانی مدت است . نتایج سئو معمولاً فوراً ظاهر نمی‌شوند، اگرچه استثنائاتی وجود دارد – به عنوان مثال، هنگامی که مشکل جدی را برطرف می‌کنید. به طور کلی به جای چند روز به ماه ها فکر کنید.
  4. سئو چیزی بیش از نصب یک افزونه سئو است . افزونه های سئو ابزارهای مفیدی هستند. اما صرف این واقعیت که شما یکی را راه اندازی کردید به این معنی نیست که وب سایت شما به طور ناگهانی “سئو دوستانه” است.
  5. شما هرگز با سئو «تمام» ندارید . بهینه سازی موتورهای جستجو یک فرآیند مداوم است. حتی اگر برای همه کلمات کلیدی خود رتبه 1 را داشته باشید، همیشه باید به پیشرفت خود ادامه دهید. رقابت هرگز نمی خوابد. 
  6. شناخت مخاطبان شما کلیدی است . هرچه بیشتر مخاطبان هدف خود (مشتریان، خوانندگان، مشترکین) را درک کنید، ایجاد یک استراتژی سئو موثر آسان تر است .
  7. سئو تنها بخشی از پازل است . اگر از کار بر روی هسته کسب و کار خود یعنی محصول یا خدمات خود غافل شوید، هیچ مقدار بهینه سازی به شما کمک نمی کند.

سوالات متداول سئو

در نهایت، در اینجا به برخی از سوالات رایج در مورد سئو پاسخ داده شده است.

نقش سئو در دیجیتال مارکتینگ چیست؟ 

هدف اصلی سئو بهبود دید وب سایت در موتورهای جستجو است. به این ترتیب، بخش مهمی از هر استراتژی بازاریابی دیجیتال است. 

سئو با تبلیغات PPC هم افزایی زیادی ایجاد می کند و با سایر حوزه های بازاریابی مانند بازاریابی محتوا و بازاریابی رسانه های اجتماعی همپوشانی دارد.

آیا می توانم سئو را خودم انجام دهم؟

اگر تا به حال به این فکر کرده اید که آیا می توانید سئو را بدون کمک یک متخصص یا یک آژانس انجام دهید، پاسخ قطعا مثبت است. تنها چیزی که نیاز دارید، تمایل به یادگیری چیزهای جدید و یک وب سایت است که بتوانید دانش خود را در آن به کار ببرید.

آیا به ابزار سئو نیاز دارم؟

اقدامات سئوی شما باید بر اساس داده های دقیق باشد. اگر وب‌سایتی دارید که برای شما درآمد ایجاد می‌کند، داشتن یک مجموعه ابزار سئو کامل که تمام نیازهای سئوی شما را پوشش می‌دهد یک ضرورت است

منبع:

what-is-seo

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا