google-io

جستجوی هوش مصنوعی گوگل می تواند به معنای تغییرات اساسی برای تجربه اینترنت شما باشد

در Google I/O، این شرکت از نسخه آزمایشی Search رونمایی کرد که پاسخ‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی را ادغام می‌کند. آیا تعادل اینترنت را به هم می زند؟

آینده جستجوی گوگل یک جعبه سبز بزرگ است.

این دقیقاً همان چیزی است که گوگل در این ماه در Google I/O ، کنفرانس سالانه توسعه دهندگان این شرکت، نشان داد  . موضوع سال 2023 هوش مصنوعی بود، اصطلاحی که بیش از 140 بار در طول ارائه دو ساعته اصلی ذکر شد  . گوگل از محصولات هوش مصنوعی رونمایی کرد که در واقع برای عموم عرضه می‌شوند، چهره‌ای برای این غول نگران اینترنت در پاسخ به رقابت رو به رشد. 

در اواخر سال گذشته، OpenAI ChatGPT را برای تبلیغات تقریباً جهانی راه اندازی کرد. ناگهان، همه به یک موتور هوش مصنوعی مولد دسترسی پیدا کردند که ظاهراً می‌توانست به هر سؤالی با یک پاسخ جدید پاسخ دهد. این توسط یک مدل زبان بزرگ یا LLM طراحی شده است که اساساً به آن اجازه می‌دهد تا به عنوان ( تکمیل خودکار روی استروئیدها) عمل کند، با استفاده از مقادیر انبوهی از داده‌های متنی برای تشخیص بهترین کلمه بعدی. 

قدرت و سهولت ChatGPT به آن کمک کرد تا به سریع ترین پلتفرم وب مصرف کننده تبدیل شود . این امر مایکروسافت را بر آن داشت تا سرمایه گذاری خود را در OpenAI افزایش دهد و فناوری ChatGPT را مستقیماً در جستجوی Bing ادغام کند، حرکتی که به شرکت کمک کرد تا شاهد افزایش 16 درصدی در ترافیک باشد . یک روز قبل از اینکه مایکروسافت از هوش مصنوعی بینگ رونمایی کند، گوگل موتور هوش مصنوعی مولد خود را با نام Bard  معرفی کرد ، اگرچه راه‌اندازی آن افت کرد و 100 میلیارد دلار از ارزش بازار سهام را در این فرآیند از دست داد. سهام از آن زمان به بالاترین سطح خود در سال جاری بازگشته است.

از بسیاری جهات، Google I/O  یک رفراندوم در مورد ورود نامرتب این شرکت به هوش مصنوعی مصرف‌کننده و پیامی روشن به شکاکان (و سرمایه‌گذاران) بود مبنی بر اینکه مایل است گام‌های اساسی برای ماندن در خط مقدم جستجوی اینترنتی بردارد، حتی اگر این به معنای عقب نشینی باشد. محصول اصلی آن جستجوی گوگل مدتهاست که موتور جستجوی همه ما برای اطلاعات محصول، یافتن آخرین اخبار و در غیر این صورت تعامل با اینترنت و تعداد کسب و کارهایی بوده است که کسب درآمد می کنند.

Search Generative Experience  یا  SGE، نسخه آزمایشی جستجو است که 10 پیوند آبی را که گوگل را در ربع قرن گذشته تعریف کرده‌اند، از اولویت خارج می‌کند. در عوض، هر پرسشی، صرف نظر از اینکه چقدر خاص باشد، در یک کادر سبز قارچی پاسخ داده می‌شود که وقتی صفحه را با پاسخ شخص پر می‌کند، باز می‌شود. 

کتی ادواردز، معاون مهندسی گوگل در جریان I/O گفت: «اکنون جستجو کار سنگینی را برای شما انجام می دهد. او گفت که در جستجویی که امروز می‌دانیم، پرسش‌های پیچیده باید به سؤالات کوچک‌تری تقسیم شوند، جایی که شما، کاربر، باید خودتان اطلاعات را غربال کنید و پاسخ را در ذهن خود فرموله کنید. SGE می تواند همه این کارها را به صورت خودکار انجام دهد، حتی به شما اجازه می دهد سوالات بعدی را بپرسید.

همایش گوگل در می 2023

در عین حال، این به معنای عدم نیاز به بازدید از چندین سایت است – کلیک‌هایی که صفحات وب به آن‌ها تکیه می‌کنند، که احتمالاً مدل کسب‌وکار مبتنی بر تبلیغات اینترنت را تغییر می‌دهد. 

بر اساس آمار Statcounter ، گوگل با 93 درصد سهم بازار ، بزرگترین بازیکن در جستجوی آنلاین است . بر اساس گزارش سال 2019 توسط  Brightedge Research، موتورهای جستجوی آنلاین نیز بزرگترین محرک های ترافیک برای وب سایت ها هستند، با 68٪ از تجربیات آنلاین از موتور جستجو شروع می شود. تسلط گوگل در جستجو در یک نقطه به آن کمک کرد تا ارزشی معادل 2 تریلیون دلار داشته باشد .

با  SGE، گوگل به طور بالقوه کاربران و مشاغل اینترنتی را به آینده ای جدید سوق می دهد، آینده ای که نیاز به بازنگری در مورد چگونگی ادامه نفوذ اطلاعات با کیفیت دارد و در عین حال مردم را برای ایجاد محتوای ارزشمند برای تغذیه دستگاه هوش مصنوعی خود تشویق می کند. 

از آنجایی که ثبت‌نام‌ها به تازگی برای SGE آغاز شده است ، هنوز هیچ داده‌ای برای اشتراک‌گذاری در مورد تجربه کاربر وجود ندارد. با این حال، مایکروسافت در سه ماه گذشته بازخوردهایی را برای هوش مصنوعی Bing جمع آوری کرده است و می تواند لنزی را در مورد نحوه واکنش مصرف کنندگان با جستجوهای گوگل مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه دهد. 

سخنگوی مایکروسافت گفت: “بازخوردها در مورد پاسخ‌های تولید شده توسط بینگ جدید عمدتا مثبت بوده است، به طوری که 71 درصد از کسانی که در پیش‌نمایش به پاسخ‌های مبتنی بر هوش مصنوعی پاسخ مثبت داده‌اند.» سخنگوی مایکروسافت گفت: «ما شاهد تعامل سالم در ویژگی چت هستیم. ، با چندین سؤال در طول یک جلسه برای کشف اطلاعات جدید پرسیده می شود.”

مشخص نیست که چگونه داستان های خبری تولید شده توسط هوش مصنوعی در نتایج هوش مصنوعی گوگل یا بینگ فیلتر می شوند. در حال حاضر، نشریات، از جمله CNET ، در حال آزمایش مقالات نوشته شده با هوش مصنوعی هستند. متأسفانه، خود هوش مصنوعی همیشه دقیق نیست و می تواند ” توهم ” داشته باشد، جایی که با اطمینان می گوید چیزی درست است در حالی که درست نیست.

اگر مشکل توهم در نهایت حل شود، هوش مصنوعی مولد در جستجو می‌تواند سریع‌تر و در نهایت برای مصرف‌کنندگان بهتر باشد. اما هنوز مشخص نیست که چگونه می تواند بر صنعت انتشارات دیجیتال تأثیر بگذارد، به خصوص اگر مردم به طور انبوه روی پیوندها کلیک نکنند. 

یکی از سخنگویان گوگل گفت: «همانطور که ما قابلیت‌های جدید مبتنی بر LLM را در جستجو آزمایش می‌کنیم، رویکردهایی را که ترافیک ارزشمندی را به طیف گسترده‌ای از سازندگان ارسال می‌کنند و از یک وب سالم و باز پشتیبانی می‌کنند، اولویت‌بندی می‌کنیم. اگرچه درست است که گوگل به منابع برجسته در SGE لینک می دهد، اما مشخص نیست که آیا SGE به ترافیک افزایش یافته یا با کیفیت بالاتر برای سایت ها تبدیل می شود. 

مایکروسافت هنگام استفاده از جستجوی هوش مصنوعی به هیچ سوالی در مورد ترافیک منابع پاسخ نداد. گوگل اعلام کرد که برنامه‌ای برای اشتراک‌گذاری در مورد غرامت ناشران ندارد، اما “به کار خود با اکوسیستم گسترده‌تر ادامه خواهد داد.”

مونیکا هو، مدیر ارشد بازاریابی در SOCI، یک شرکت بازاریابی دیجیتال، می‌گوید: «من فکر می‌کنم [هوش مصنوعی مولد] میزان ترافیک خروجی را کاهش می‌دهد، زیرا هدف آن همین است. با این حال، او معتقد است که ترافیک ورودی به سایت‌ها ممکن است کیفیت بالاتری داشته باشد، زیرا مردم به دنبال اطلاعات خاصی در مقابل پرش بین سایت‌ها هستند. 

اگر گوگل برای ترافیک غیر قابل اعتماد شود، ممکن است جایگزین های مناسبی وجود نداشته باشد. به گفته راسموس کلیس نیلسن، مدیر موسسه رویترز برای مطالعه روزنامه نگاری و استاد ارتباطات سیاسی در دانشگاه آکسفورد، ثابت شده است که پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک شرکای غیرقابل اعتمادی برای نشریات ، اخبار نزولی هستند. او اضافه کرد که پلتفرم هایی مانند اینستاگرام یا تیک تاک «به نسبت کمی ارجاع می دهند و واقعاً پیوندهایی را مانند جستجو و شبکه اجتماعی نشان نمی دهند». 

در حال حاضر، موتورهای جستجو هر روز وب‌سایت‌ها را جستجو می‌کنند تا اطلاعات جدید را جمع‌آوری کرده و در نتایج فهرست‌بندی کنند. وب‌سایت‌ها به دلیل تبدیل ترافیک به موتورها اجازه می‌دهند به صورت رایگان خزیدن کنند. اما اگر جستجوی هوش مصنوعی منجر به کلیک‌های کمتری شود، اقتصاد جستجو ممکن است نیاز به بازنگری کاملاً جدیدی داشته باشد.

دان وایت، مدیرعامل  Satisfi Labs، یک شرکت هوش مصنوعی محاوره‌ای، گفت: «انتظار دارم محتوای اصلی در پشت دیوارهای پرداخت قرار داده شود و مدل‌های LLM باید برای خواندن آن پول پرداخت کنند.» در یک “مدل جبرانی به سبک Spotify”، وایت آینده ای را می بیند که در آن سایت ها به ازای هر بازدید پرداخت می شوند.

در نهایت، گوگل احتمالاً باید راهی پیدا کند تا درآمد به دست سازندگان و انتشارات برسد تا همچنان انگیزه ای برای ایجاد محتوای با کیفیت وجود داشته باشد.

هو می‌گوید: «داده‌های باکیفیت باید موتور را تغذیه کند، و گوگل همه محتوای اصلی منحصر به فرد و معتبر خود را ایجاد نمی‌کند. “این باید از طرف سازندگان باشد. آنها می‌دانند که باید به نوعی به آن موتور تغذیه کنند و برای ادامه محتوا ارزشش را داشته باشند.”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا